W roku szkolnym 2019/2020 Zespół Szkół w Ożarowie im. Marii Skłodowskiej- Curie został przyjęty do Świętokrzyskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w Szkole promującej zdrowie- działalność
na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Podejście do problematyki zdrowia uległo zmianie w ciągu ostatnich lat. Wiąże się to z powstaniem nowych strategii działań na rzecz jego umacniania. Najwłaściwszą, choć nie do końca docenianą metodą kreowania właściwego stosunku do zdrowia jest edukacja zdrowotna. Dzięki niej możemy nie tylko kształcić człowieka w zakresie tego co powinien czynić, aby nie zachorować, ale także co robić, aby zdrowie własne i innych wzmacniać.
Odpowiedzialność za ten długofalowy proces ponosi rodzina, system edukacji i społeczeństwo. Według organizacji międzynarodowych, takich jak Światowa Organizacja Zdrowia, UNESCO, i UNICEF należy:
– wykorzystywać wszystkie okoliczności do edukacji zdrowotnej: programy formalne i nieformalne, Programy innowacyjne, wzorce tworzone przez ludzi, korzystać z zasobów wszystkich służb w szkole i poza szkołą,
– dążyć do harmonizowania informacji o zdrowiu, które uczeń otrzymuje z różnych źródeł: rodzina, szkoła, rówieśnicy, środki masowego przekazu, nowe technologie informacyjne, reklamy,
– zachęcać uczniów do zdrowego stylu życia i stwarzać w szkole warunki i możliwości zachowań sprzyjających zdrowia
Standardy szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych i ponadto:
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
- Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami
Na podstawie przeprowadzonych ankiet, wywiadów, obserwacji i zachowań uczniów został wybrany standard trzeci, a problem priorytetowy do rozwiązania to:
Zwiększenie świadomości uczniów z korzyści, jakie płyną z aktywnego udziału w zajęciach z edukacji zdrowotnej.
Cele podejmowanych działań:
- Stwarzanie warunków do kształtowania zdrowego stylu życia oraz harmonijnego rozwoju.
- Współpraca szkoły z rodziną i personelem medycznym (lekarzem, higienistką, stomatologiem).
- Uświadomienie własnej odpowiedzialności za stan i ochronę swojego zdrowia.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
- Kształtowanie w szkole środowiska wspierającego edukację zdrowotną.
- Zaangażowanie uczniów w proces edukacji o zdrowiu.
- Dostarczanie wiedzy na temat szkodliwości stosowania używek.
- Budowanie zdrowego środowiska fizycznego w szkole.
- Rozwijanie umiejętności życiowych sprzyjających zdrowiu fizycznemu, psychicznemu oraz społecznemu i duchowemu.
- Rozbudzanie potrzeby podejmowania działań na rzecz zdrowego środowiska.
- Dostrzeganie przez młodego człowieka potrzeby dokonywania odpowiedzialnych wyborów.
- Kształtowanie przekonania, że szkoła to miejsce pracy, w którym należy dba o dobre relacje i samopoczucie wszystkich jej członków.
Podstawowe zadania:
- Propagowanie zdrowego stylu życia.
- Tworzenie nawyków prozdrowotnych.
- Wychowanie ucznia, który radzi sobie z problemami, nawiązuje pozytywne relacje z otoczeniem, akceptuje samego siebie.
- Uświadamianie uczniom, rodzicom i nauczycielom zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi.
- Współpraca z instytucjami wspierającymi działalność profilaktyczną.
- Wspieranie rodziców w zakresie poszerzania ich wiedzy na temat profilaktyki prozdrowotnej.
- Dbałość o środowisko fizyczne szkoły.
Niska świadomość społeczna w zakresie ochrony zdrowia oraz profilaktyki prozdrowotnej powoduje, że istnieje duże zapotrzebowanie na budowę podstaw w tym zakresie w szkole. Sytuacja ta uzasadnia oczekiwanie wobec placówek oświatowych, aby poza zadaniami dydaktycznymi zajmowały się również kształceniem młodzieży w zakresie dbałości o własne zdrowie oraz tworzyły środowisko wspierające zdrowie.
Dobrze realizowana edukacja zdrowotna to szansa na przyszłe społeczeństwo, które będzie umiało i chciało dbać o zdrowie swoje i innych ludzi oraz dbać o środowisko, w którym żyje.